Monday 15 October 2018

Nikos Kazantzakis: Two Famous Quotes; Report to Greco; Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο



Practise your Greek!




Photo: Lena Koronaki


The words that Kazantzakis ordered to be inscribed on his tomb:


Δε φοβούμαι τίποτα.
Δεν ελπίζω τίποτα.
Είμαι λέφτερος.

*****



From N. Kazantzakis, An Odyssey
Municipality of Heraklion

(Ελένη Καζαντζάκη: Η μεταφυσική αγωνία του υπήρξε πάντοτε συντροφικό επισφράγισμα του στέρεου περπατήματός του απάνω στη «φλούδα της γης». Την πυξίδα της ζωής του αποτύπωσε στο επιτάφιο επίγραμμά του:

Δε φοβούμαι τίποτα. Δεν ελπίζω τίποτα. Είμαι λέφτερος. Ο ίδιος παράγγειλε να το γράψουν στον τάφο του, όπως αναφέρει σε επιστολή του από το Παρίσι προς τον φίλο του Börje Knös με ημερομηνία 12 Δεκεμβρίου 1947).

*****

"Είπα στη μυγδαλιά:
"Αδερφή, μίλησέ μου για το Θεό."
Κι η μυγδαλιά άνθισε."

Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο:

Σαράντα μέρες περιδιαβάζαμε το Άγιον Όρος, κι όταν, τελεύοντας πια τον κύκλο, ξαναγυρίζαμε, παραμονή Χριστούγεννα, στη Δάφνη να φύγουμε, το πιο απροσδόκητο, το πιο αποφασιστικό θάμα μας περίμενε: μέσα στην καρδιά του χειμώνα, σ’ ένα φτωχικό περβολάκι, μια μυγδαλιά ανθισμένη! Άρπαξα το φίλο μου από το μπράτσο, τού ’δειξα το ανθισμένο δέντρο. — Τυραννούσαν την καρδιά μας, Άγγελε, είπα, σε όλο μας ετούτο το προσκύνημα, πολλά και πολύπλοκα ρωτήματα· και τώρα, νά η απάντηση! Ο φίλος μου κάρφωσε το γαλάζιο μάτι του απάνω στην ανθισμένη μυγδαλιά· έκαμε το σταυρό του, σαν να προσκυνούσε άγιο· θαματουργό κόνισμα, και κάμποση ώρα έμεινε άλαλος. Κι ύστερα, αργά: — Ένα τραγούδι, είπε, ανεβαίνει στα χείλια μου· ένα πολύ μικρό τραγούδι, ένα χαϊκάι. Κοίταξε πάλι τη μυγδαλιά:

— Είπα στη μυγδαλιά: «Αδερφή, μίλησέ μου για το Θεό». Κι η μυγδαλιά άνθισε

A short video:

https://www.youtube.com/watch?v=xqANLC5-7Zk

Kazantzakis on Zorba:

Αν ήταν στη ζωή μου να διάλεγα έναν ψυχικό οδηγό, έναν Γκουρού, όπως λένε οι Ιντοί, ένα Γέροντα, όπως λένε οι καλόγεροι στο Άγιον Όρος, σίγουρα θα διάλεγα το Ζορμπά.




His two best books? Report to Greco and Zorba the Greek.












No comments:

Post a Comment