Saturday 24 December 2016

Berlin: Maike Schultz - Relief and Emptiness


From Svenska Dagbladet: Maike Scultz: "Lättnad och tomhet efter misstänkte terroristens död"

"När du söker svaret på dessa frågor i rollen som journalist finns det inte mycket utrymme för känslor. I nyhetsrummet ligger fokus på rapporteringen, på att vara objektiv och inte framkalla skräck. Jag var själv på julmarknaden på Breitscheidplatz när terrorattacken inträffade och sedan dess har jag varit i nyhetsrummet. Mitt fokus på jobbet har hjälpt mig att glömma scenerna i mitt huvud. Det är stor skillnad mellan att se foton på sin skärm och att befinna sig där mitt på gatan, när de tas. Jag minns kvidandet från en kvinna som fick första hjälpen alldeles intill mig. Det kunde lika gärna ha varit jag. Det kunde ha varit vem som helst av oss. Bara 50 meter och Kejsar Wilhelms minneskyrka skilde mig från att bli påkörd själv. Ett slumpmässigt beslut att dricka glögg på marknadssidan intill Kurfürstendamm och inte i en av stugorna längs Budapester Straße. Jag hade tur. Minst tolv andra, som kanske inte ville ha annat än ett glas varm glögg efter en lång dag, hade det inte".

Right-Click on text, select 'Translate to English'.

No comments:

Post a Comment